Marketing 101 #ziua18

Ce ar fi dacă de acuma înainte, în primele rânduri ale următoarelor articole, să-ți împărtășesc câte o mantră sau un citat, hmm? Uite, cum ar fi: 

I expand in success, love and creativity every day as I inspire others to do the same.
— Gay Hendricks

Nu-i așa că ți-ar prinde bine? Așa mă gândeam și eu. 

Hai să vorbim un pic despre marketing. O pasiune ceva mai nouă de-a mea. Și să vorbim din prisma activităților pe care le facem cu toții pe rețelele de socializare. Vreau să știi că o dată ce activezi pe Facebook, Google+, Twitter, Instagram sau mai știu eu care dudă, devi efectiv, ori cât de prost va suna, un produs. Ești un brand, o identitată, o imagine. Ce poate fi bună sau rea. Și cu fiecare postare de-a ta, practic te vinzi. Știi ce zic? 

Uite, hai să vorbim de un utilizator căruia îi plac pisicile. Postează poze cu pisici. Asta-i tot ce vezi pe feed-ul acestuia. Apoi postează videoclipuri drăguțe cu ele țopăind pe ici colo, adună like-uri și share-uri. Mai târziu se gândește să posteze și diverse articole privind pisicile; informații generale, rase, nutriție și îngrijire. 

Îl vom boteza George. George se gândește să ducă torța mai departe. Își deschide un blog și scrie articole cu și despre pisici. Acesta având deja un număr de iubitori de pisici în lista sa de prieteni, omuleți care apreciază doza sa zilnică de blănițe, încep să consume blogul său. George scade numărul de postări cu informații din alte părți și mută chestiile drăgălașe cu mâțe direct la el pe blog, împărtășind numai și numai trimiteri către el. 

George, cândva un om simplu, iubitor de pufuleți ce torc, devine blogger. "E Tipul cu mâțele! - spun șoaptele din tramvai. Și ce se gândește el mai departe?! Să facă o crescătorie de pisici? Să se alieze cu o organizație ce protejează pisicile străzii? Își face o misiune, își găsește o nișă și își face o afacere. Duce torța și mai departe. 

Cum devine el tânăr antreprenor, sinonim al pisicilor, iubit de femeile între 16 și 72 de ani? Să nu mai vorbim de veterinari și alți pisi-lovers? Foarte simplu.

  1. Nu postează lucruri de dragul de a posta. Crede în conținutului său și chiar livrează ceva benefic comunității în care se află și mai ales celor care împărtășesc aceleași interese ca și el. Postează inteligent.
  2. Crează conținut nu pentru a-și pierde timpul, pentru a fi și el în treabă. "Să fac și eu un selfie!" nu contează că-i mișcată poza, că-i de abia iluminată, că în spate se ve closetul sau că-i îmbrăcat în mai știu eu ce haine și părul îi stă cum stă. Nu. Nu și nu. Livrează material care îi stârnește un sentiment, ceva autentic; sincer. Dacă mergi la el pe profil parcă știi la ce să te aștepți. Toate se leagă! 
  3. Are o identitate. Are voce! Își exprimă opinia față de spusele din articolul cu pisici călcate de mașini. Își exprimă motivul pentru care împărtășește poza cu pisica ce poartă o cască făcută din pepene roșu sau pe cea care are o mustață ușor hitleriană. Nu poluează feed-ul ca și Marinela cu ale ei selfie-uri cu gâște, rațe și alte de-ale satului. 
  4. Știe să aprecieze înapoi. Like for a like, comment for a comment, share for a share. Le pasă de cei care îl bagă în seamă. Se asigură să-i răsplătească, că doar sunt oarecum clienții lui.
  5. Își selectează clientela. Că degeaba ajunge articolul său despre cele 30 de metode a trata toxoplasmoza către Marinela când singurul scop al acestei fete este să laude cu ce bust mare are și cât de crispy s-a făcut la solar. 
  6. Respectă, mulțumește, planifică, nu-și spală rufele în public decât dacă e în favoarea comunității pe care o reprezintă și analizează și reanalizează nevoile clienților și duce torța cu mult mai departe.

    Și uite așa, într-un scurt timp, își deschide un magazin high-end de mâncare și accesorii hand-made pentru pisici. Și hand-made nu oricum. Făcut 100% de nevăzători! Da, inclusiv mâncarea! Și da! Are inclusiv dulciuri pentru pisici! Tipul spui că e nebun dar hey! Căștigă cât noi doi și prietenii noștri la un loc într-o lună cât noi toți într-un an.  

Nu e mare lucru să realizezi că rețeaua de socializare e o unealtă care să te promoveze pe tine ca pe un brand, ca pe un antreprenor, ca pe un lider de grup, un super star, actor principal al vieții, ce ești, stimate cititor. Totul depinde de sinceritatea ta și de ceea ce dorești să comunici.

Fă un test. Ia intră pe pagina ta de profil și vezi ce imagine generezi tu în mediu online? 

Asta ar fi în mare marketingul de bază. O unealtă puternică care să-ți valorifice timpul petrecut scroll-uind mizeriile altora  și totodată să-ți fomezi un rol în cadrul grupului tău, un motiv pentru care să fi urmărit de către milioanele de utilizatori online minut de minut. Adică să merite într-adevăr să-ți pierzi timpul în fața ecranului și nu în natură. Nicidecum ca Marinela. Cineva să reabiliteze, vă rog! 

Sper că ți-a plăcut micul meu articol. Și dacă da, te invit să dai un like și poate un share prietenilor tăi. Că n-a, să creștem și noi. Ca ideile bune să ajungă unde trebuie.